Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 26, 2010

resepi wedges

semalam habis aja makan makan aku dah kong kalikong
tapi baru aje nak kong rasa panas
so bangun hadap pc sampai pukul 2
nak update belog pemalas kutu
=p

so hari ini aku ajar nak buat wedges
aku guna resepi sendiri eh
tapi dia punya kesedapan habis licin
tetamu yang diundang semalam makan
laki aku suka wedges nie
dia cakap wedges aku lagi sedappp dari pasar malam
ngeee

mula mula ko siang ubi kentang.jangan pulak ko siang ubi keledek.korang nie bukan leh caya.haha
then ko belah tengah
so dapat dua bahagian kan
ko potong lagi dua
then potong lagi dua
jadi lah bentuk jurai kan
so satu bijik kentang ko akan dapat 8 jurai gitu lah

then basuh dan masukkan dalam periuk
rebus sampai empuk
selagi tak empuk jangan menggatal nak angkat
sebab nanti wedges ko akan keras leting

bila dah empuk ko toskan
masukkan dalam bekas
bagi kentang tue sejuk dulu
kang kalao panas tangan ko disambar panas tur



 guna tepung serbaguna ok
jangan pulak korang beli tepung ayam atau tepung nak buat cucoq pisang
ko bancuh dulu tepung tue
letak serbuk kunyit sket
letak rempah kari ayam atau daging sikit
then tambah garam sket
pastue ko celup lah tepung tue
atau nak simbah terus kat kentang tue pun tak pe

then dia akan jadi macam nie
ini aku buat 3 kilo kentang
then aku letak dalam freeze semalaman
sebab nak bagi lagi kick
kalao korang nak buat setakat 5 bijik kentang
tak perlu kot nak perap selama semalaman
30 minit sudah
kendian goreng lah dia dengan minyak yang panas
api pulak sederhana
maka.....
ini juadahnya semalam....

nampak tak wedges yang sudah digoreng
part yang best
laki aku yang goreng wedges tue
dia sangat eksaited semalam
tak pernah pernah ko dia tolong haku di dapor
tapi disebabkan semalam
aku punya bizi
dia menghulurkan bantuan
inilah nikmat perkahwinan
semua makanan adalah licin dibedal
wedges yang paling laku
hehe

selamat mencuba :)

Isteri Incik Fahmi =p

5 comments:

syuhaila binti mustafa said...

bgus!!!siap g step cm tu lg~~sonang ckit...thanks shalin

.: an :. said...

terliur~ huhu...

Kasut Pink said...

Tanks sbb berkongsi resepi.. Mcm kena cuba je nnt.. :)

rDnA said...

nanti nk try la bt wedges ni..i loikkke wedges so much.

Noor Azwa Abdul Wahab said...

thanx shalin...resepi yang dipinta sudah ditunaikan :)