Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, July 22, 2010

mari mari kita makan pegaga

hari nie aku masak special
hahaha
ulam pegaga
teloq goreng
dengan kicap yang diletak cili padi dan perah asam limau
mabeles hokay!


isnin lepas aku pergi pasar malam
ya ampunnn..
aku teringin gila gila durian
beli 4 biji
kesemua aku bolot
hahaha
laki aku tak makan
busuk
eceh~
kengkonon western la tue kan
coiii

jadi
singgah aje pasar malam
panjang la kaki aku
ternampak pulak pegaga
seikat sehengget sahaja
maka aku pun beli
buat ulam

nie ha,aku kongsikan dengan korang khasiat ulam pegaga

Amalan kerap memakan pegaga boleh menjadikan seseorang itu awet muda dan tubuh badan tidak gemuk. Pada masa lampau ada gerai yang menjual jus pegaga sebagai tonik untuk menyihatkan badan dan mengurangkan panas badan. Dimakan, dibuat jus minuman atau direbus untuk diminum sebagai penawar alahan, antikanser, menghentikan pendarahan dan menyembuhkan luka, melawaskan buang air kecil, meransang peredaran darah, merawat cirit-birit, merawat sakit keronkong, penawar kencing berdarah, penawar batu karang, penawar demam panas, penawar ulser, sebagai minuman tonik dan menurunkan tekanan darah tinggi.
pegaga kini telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai herba menjana kecerdasan berfikir di kalangan kanak-kanak selain dapat membantu peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit. 

credit kepada puan ini

tak silap aku
banyak lagi khasiat pegaga nie
terutama kepada kaum wanita
jadi..
kat sini
aku kempenkan korang semua
makan ulam ulaman
supaya nampak muda dan meletops

jap...

jemput makan semua
lariiiikksss

 Isteri Incik Fahmi =p

No comments: