Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, July 29, 2010

asid folic

Asid folik atau folate adalah vitamin B9 yang selalunya dijumpai didalam sayuran hijau, jus buahan dan bijiran. Asid folik diperlukan terutama semasa anda merancang untuk hamil, dan tiga bulan pertama selepas hamil. Ia boleh mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang cacat terutamanya kecacatan saraf (NTD) , otak (anencephaly) dan saraf tungjang (spina bifida).

Kajian telah menunjukkan bahawa, kecacatan ini boleh dikurangkan sehingga 70%. Itulah sebabnya sangat penting untuk anda memakan asid foilk semasa hamil. Anenchephaly adalah nama diberikan kapada bayi yang tidak mempunyai tisu otak dan akan mati sejurus selepas ia dilahirkan. Spina bifida pula adalah kecacatan saraf tunjang yang boleh menyebabkan lumpuh, masalah usus, pundi kencing dan kecacatan otak.

Risiko-risiko yang boleh menjurus kepada spina bifida

  • Keluarga yang pernah mengalami NTD
  • Pernah hamil anak yang mengalami NTD
  • Mengambil ubat sawan
  • Kencing manis
Semua wanita yang merancang untuk hamil disarankan untuk mengambil asid folik sekurang-kurangnya 0.4 miligram dan 0.8 miligram sesudah hamil untuk mengurangkan risiko tersebut.


tamat kisah asid folic
aku hanya bagi info kepada korang
owh~rupanya asid folic nie kena ambil sebelum kita pregnant eh
aku baru tau
very the lembap ohkey aku nie
haha
aku ingatkan time pregnant je kite start ambil
kalau begitu...nak terjah farmasi lah ahad nie
produk  ape yang ohkey eh?
setakat nie aku just ambil Vitamin C sahaja
itu pun kejap makan kejap skip
har har
Isteri Incik Fahmi =p

3 comments:

Ilyani said...

yanie bli brand appeton...RM20 bey utk 90biji... :)

E K A said...

dear, vitamin C utk apa ye...juz utk suplement ke utk pregnancy purpose

ShalinzZ85 said...

yanie:owh yer ker?tapikan..asid folic akan menambahkan berat badan..huhu

eka:supplemen aje utk kulit etc tapi bukan utk persediaan preggy.