Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 24, 2010

bersama dengan keluarga mentua

aku baru aje balik makan makan dengan keluarga mentua aku
makan di umbai gtu
sebab kalau di melaka
tempat makan makan yang pemes adalah di umbai
bila berkumpul ramai ramai macam nie
aku teringat mak ayah aku
dah lama aku tak hulur duit kat diorg
dah lama aku tak beli barang barang dapo kat diorg
dah lama aku tak bawak diorang jalan jalan
dah lama aku tak belanja diorang makan

aku berasal dari keluarga yang sangattt sederhana
kalau nak diikutkan memang keluarga yang susah
mak ayah tidak berpelajaran tinggi
mak ayah aku berniaga secara kecil kecilan sahaja
pendapatan bukan ribu raban setiap bulan
hanya ratus sahaja
itulah keluarga kecil aku

kadang kadang aku rasa sangat rendah diri
sebabnya keluarga suami aku orang yang agak berada
pencen beribu raban
tanah berekar ekar
saham lagi
memang suami aku dari keluarga yang senang

keluarga aku pulak
hanya ada rumah kos rendah
itu aja aset mak ayah aku
tiada tanah
mahupun saham

sebab itu aku jadi rendah diri dengan keluarga suami aku
tadi bila makan makan di umbai
mentua aku belanja
tetiba aku jadi sedih sangat
sebab mak ayah jarangggg bawak aku ke tempat makan mewah mewah
apatah lagi belanja
memang jarang

dulu time aku kerja
hidup aku mewah sedikit
dapat lah aku beli kereta persona sebijik
hasil kerja keras di bank dulu
tapi sejak aku sambung belajar
duit elaun yang dapat cukup2 aja selesaikan expenses
sikit pun tak dapat nak bagi kat mak ayah aku

tujuan aku beli kereta persona pun
sebab kami tak pernah ada kereta yang baru
jadiknya dah dua tahun kereta tue aku beli
kereta tue banyak sangat berjasa kepada keluarga aku

aku masih ingat
tahun 2007 time nak raya
sebelum aku beli kereta
mak aku nak pinjam kereta untuk raya dekat saudara terdekat
tapi....
dia tak kasi
time tue aku rasa terlalu hinaaaa
dan aku bertekad nak habiskan sisa pengajian cepat2
nak kerja cepat cepat
dan alhamdulillah
rezeki berpihak kepada aku
aku tak menganggur langsung
habis aje belajar di UIA
aku terus masuk kerja di BSN

gaji pertama aku dah beli kereta
time aku beli tue sehari nak raya
dan raya tahun 2008
hidup kami kembali ceria
dah ada kereta untuk beraya

dari kecik hidup aku bukan senang macam orang lain
bila aku nak buat sesuatu
mesti aku fikir mak ayah aku yang hidup susah

tapi..
bila aku dah kerja selama setahun
aku agak boros
sebab aku tak pernah merasa nikmat ada duit beribu raban dalam tangan
tak pernah kami sekeluarga bershopping di supermarket membeli barang
tapi..bila aku dah kerja
aku rasa hidup aku dan keluarga aku lebih indah

kadang kadang aku kesian tengok laki aku
bila balik rumah aku
dia macam tak selesa
rumah aku kecik aja
rumah kos murah
cuber bayangkan
dengan panas
dengan kecik
tapi rumah itu lah tempat aku dibesarkan
itu aja satu satu harta mak ayah aku ada

insyallah
mulai minggu depan
aku berazam akan bekerja keras untuk membantu mak ayah aku
semaksimum mungkin
dah lama hidup aku susah
aku nak senangkan hidup aku
dan keluarga aku

setakat nie mentua aku banyak membantu kami suami isteri
laki aku memang asal orang senang
jadi dia tak dapat nak selami
macam mana aku rasa
so..aku banyak pendam
dan kadang kadang aku cerita jugak
macam mana kesusahan aku dulu

aku sedih lah malam nie
gara gara mentua aku belanja makan aje pun
melarat sampai ke mak ayah aku

aku doa semoga aku dilimpahi rezeki
dan misi utama nak bantu mak ayah aku
dan senangkan mereka
hingga akhir hayat mereka
doakan aku!

sampai aku menaip
air mata aku lajuuu je keluar

Isteri Incik Fahmi =p

9 comments:

Mrs. ieza said...

siyes sedih sangat bace entry nih...aminnnnnn semoga your hope bantu keluarga tuh dipermudahkan...jgn sedih2 lagi k dear =)

w.a.n.n.o.r.f.a.d.z.l.i.n.a said...

Alolo...janganlah sedih Shalin..Chaiyok! Chaiyok! Kita usaha keras utk mendidik anak bangsa mulai minggu depannnnn!!

Miss Mirae said...

shalin...sedih baca cerita ko..
anyway..gud luck on your career..selalu buat baik dengan mak ayah,insyaAllah,Allah akan selalu mudahkan hidup kita...(^___^)

fashah84 said...

Aduhai syahdunya....

selalu sy jd silent reader je dlm blog awk ni...dr awk buat persiapan kawin hingga kawin dan hingga sekarang x pernah lg miss baca blog awak..tp hari ni kerna kesyahduan N3 awk buat sy terpanggil utk komen..

kekadang hanya org yg tempuh benda yg sama je mengerti perasaan kita even pun dia suami kita x tentu lg dia akan paham..harap awak tabah dan berusaha serta kuatkan tekad utk bantu keluarga awak..:-)

*air mata mengalir laju spanjang pembacaan N3 ni..

ShalinzZ85 said...

mrs ieza:huhu..thanks.doakan shalin eh

wan:huhu.sedih sikit aje.itu la..nak berazam cari duit skrang nie

miss mirae:hehehe..aku pun sedih.thanks eh

fashah84:thanks banyak2.dah tak tau nak luah kat sape.dekat blog aje lah tempat luahkan perasaan.hehe

my note said...

Jgn bersedih lagi.. kuatkan semangat untuk bekerja keras dan menjadikan impian tersebut satu kenyataan...
InsyaAllah, usaha dan tawakal akan berbalas....

Mia-Ina said...

syahdu baca entry ni..kisah akak same dgn tunang saya...dia selalu cite camni kat sy...sy yg dgr lak sedih sbb tunang selalu ckp "saya takut awk tak biasa hidup susah...sebab awk dah biasa hidup senang dr sy,"..huhu, syahdu dgr...tp bg sy, ble dh kahwin...ikutla kemampuan suami...kdg2x sy lak yg x mau tunang rs rendah diri....sy cuba nk bantu....tp laki biasalah ego...hope lps kahwin, brusaha menggembirakan kedua2x keluarga

Noor Azwa Abdul Wahab said...

shalin...ingat...bila ang rasa ang susah...ada lagi yang lebih susah...aku pun selalu merasa macam ang rasa...x dak kereta....rumah kampung....tapi kita tetap akan rindukan rumah kita kan walau camna pun rumah kita...
aku pun berazam nak pakai keta cepat..supaya aku x berasa rendah diri yang teramat...

aTy _faRed~ said...

insyallah dear.. asal niat u baik dan ikhlas..allah akan permudahkan... aminnn.... :)