Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 17, 2010

Vitamin C

wah
puan shalin sekarang mula menjaga kesehatan
haha
susu setiap hari
pastue ada plak kisah supplemen
iaitu vitamin c
aku sebenarnya dah lama beli vitamin c nie
sejak 3 hari sebelum kawen

al kisahnya
time aku praktikal dulu
gila fenat okay
so..satu hari aku terkena ulser di mulut
haruslah sedih
sebab kekurangan air
then aku pergi ke satu farmasi
di melaka nie jugak
then dia cadangkan aku amek vitamin c

terus lah aku beli
mai sini aku nak memperjelaskan
apa kepentingan vitamin c


Vitamin C
  • Kepentingan

    Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik.
    • Ianya penting untuk pembentukan dan pengekalan kolagen, iaitu sejenis protein yang mengukuhkan kedudukan sel badan.
    • Ia sangat mustahak untuk tulang dan gigi, untuk pembuluh darah, dan penyembuhan luka.
    • Vitamin C juga membantu dalam proses metabolisma beberapa jenis asid amino dan hormon.
    • Ia juga memiliki kesan antioksida, dengan membantu badan mengeluarkan kumuhan karcinogenik hasil dari proses metabolisma yang digelar sebagai radikal bebas.
  • Kekurangan

    Kekurangan Vitamin C boleh menyebabkan:
  • Skurvi
  • Kurang daya tahanan
  • Pendarahan gusi.
sumber dipetik dari info sihat


nie jenama yang paling ok
suggested by the pharmacist
harga RM 39.90 and after less he gave me RM 35
jenama apa pun tak apa
asalkan korang ambil sebijik sehari
jangan teroverdose sudah
kang jadi HULK plak
haha

Isteri Incik Fahmi =p

No comments: