Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 27, 2010

resepi nasi ayam turun temurun

Di bulan posa nie kan
molek benarlah kiranya aku share resepi ngan korang eh
tapi gambar step by step nan ado eh
sebab mmg tak sompek nak tangkap walau satu pun
gila kalut time tue
=p

step pertama
=rebus ayam untuk dapatkan stok ayam (air rebusan ayam)


bahan bahan yang diperlukan
nie untuk nasi eh

@ beras
@daun pandan 3 helai-hiris dalam 3 bahagian
@bunga lawang,bunga cengkih
@bawang merah dan putih-ambil setengah biji bawang merah untuk dimayang.yang lain ko blend.
bawang merah 3 bijik dan bawang putih 3 atau 4 ulas (blendkan)
@marjerin
@susu cair-setengah cawan

cara cara
=mula mula masukkan planta
=masuk mayang bawang merah sebanyak setengah bijik
=masukkan daun pandan
 =masukkan bunga lawang dan semua tue lah
=kasi garing semua
=then masukkan pulak air rebusan ayam tadi
kat sini ko kena tau,sekiranya ko buat 3 pot beras,ko harus masuk 4 pot air rebusan ayam.
=biarkan sampai mendidih
=bila dah mendidih masukkan susu cair dan garam
=kemudian masukkan beras yang telah ditoskan
=kacau rata dan tunggu sampai nasi ko masak

sup pulak
=tumis bawang putih ngan bawang merah beserta dengan sup bunjut
=kendian masukkan air rebusan ayam sikit
=tambah air dan garam
=tunggu sampai mendidih

cili pulak
=nie resepi paling sedappp
=ko blend cili merah dalam 10 batang dan bawnag putih dalam 7 ulas
=masak dalam kuali tanpa minyak
=masukkan gula dalam 2 sudu
=tambah cuka dalam 3 sudu
=kacau sampai masak dan agak2 pekat
=then boleh angkat

ayam pulak
=ayam yang sudah empuk direbus tadi ko toskan
=tumbuk bawnag merah dan perap dengan kicap dan sos tiram selama 30 minit

kicap pulak
=tapis kicap dari perapan ayam dengan sos tiram dan kicap tadi
=dapatlah kicap ko

so....lengkaplah satu hidangan ko dengan nasi ayam yang terbaik itu
aku dah 4 dan 5 kali buat
dan hasilnya sedapppp banget
haha
ini resepi dari mak aku nun jauh dari Kedah
selamat mencobaaaa

Isteri Incik Fahmi =p

1 comment:

Pieka Pieka said...

akan dicuba bila ada kebenaran MEM BESAR.. wakakak~ maceyhh share.. da lama nak blaja masak NACI AYAM