Anda Sahabat Saya Yang Terhebat

Perkahwinan kami

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 29, 2010

memasak dan terus memasak

wah engkau
sejak aku jadi surirumah sepenuh masa nie kan
banyak oh resepi yang aku cuba
siap ramai yang follow buat
especially wedges
sampaikan kawan aku dari sarawak nun pun
sms nak resepi
haha

hari nie aku masak ketam masak thai
tomyam campur
dan ayam goreng tandoori

aku turun masuk dapur tadi
dalam pukul 4.30
tapi pukul 5 dah siap memasak semua
heh~
pantas jugak aku bersilat tadi
gamaknya aku pakai silat cekak kot
itu yang cepat giler

just tinggal ayam aje nak goreng
kalau goreng sekarang
nanti tak sedappp

laki aku hari nie
rekues ayam rendang
hoih~
meloncat lah haku
nak buat rendang tunggu raya lorh
aku buat derk aje
dan aku hasilkan resepi baru
ketam ala thai
terbaekkk oh

nak resepi?

serai 2 tangkai
cili padi 5 biji
bawang besar 1 biji
bawang putih 1 ulas
lengkuas 2 cm
kunyit hidup 2 cm
(semua ini harus di blend)

lengkuas ngan kunyit hidup nan ado
so aku blend yang mana hado hajo
=p

ko panaskan minyak
tumis semua bahan bahan tadi sampai naik minyak
masukkan garam dan gula
bila dan pecah minyak
masukkan santan dalam 2 sudu besar
siap sudahhhh
easy measy eh?

ketam tue korang letak serbuk kunyit dan garam dan goreng separuh masak dulu eh
kang aku tak cakap
menonong aje korang terus masukkan ketam nie
haha

ini pulak tomyam kegemaran ramai
tapi aku suka style aku masak
haha
bajet bagus giler giler
=p
nak resepi jugak ker?
sini lah aku kasi
bertambah pahala haku
haha

bahan untuk blend

bawang besar 1 labu
bawang putih 2 labu
cili padi 5 tangkai
tomato separuh
halia 2 cm

panaskan periuk
terus masuk bahan bahan yang di blend tadi
bagi mendidih kejab
pastue masuk kiub tomyam + serai dan daun limau purut
kacau bagi sebati
masukkan air sikit sampai mendidih
kendian..masuk ayam,sotong dan udang
bagi nampak masak
masukkan sayur sayuran

(tomato belah 6,carrot,cendawan,cili pad 5 tangkai yang diketuk,kobis bunga)
tunggu sampai mendidih
masukkan garam dan perah limau nipis
terpulang nak berapa biji
afdhalnya 2 biji
tunggu bagi mendidih kejap
pastue dah boleh ngapppp
sedapppppp

ayam tandoori plak
nanti lah aku share
masih di dalam peti
kang pukul 7 baru hegeh hegeh nak goreng

selamat berbuka semua~
malam nie aku nak ajak laki aku soping raya lah
tak sabar woOooo...
kasi gegar itu Melaka dengan kehadiran haku
ahaks

Isteri Incik Fahmi =p

No comments: